SocialMovez

Online sociale netwerken zoals Instagram, TikTok en Snapchat bieden veel mogelijkheden om een gezonde levensstijl onder jongeren te bevorderen.

Een van de manieren om dit te doen is via social influencers in hun online netwerk. Het thema SocialMovez richt zich op hoe gezondheidscampagnes effectiever verspreid kunnen worden onder jongeren via influencers in hun online sociale netwerk. Dit alles terwijl er rekening wordt gehouden met de digitale privacy van jongeren.

Onderstaande artikelen zijn onderdeel van het SocialMovez onderzoeksthema.

Drink meer water met het Share H2O programma: Kinderen stimuleren elkaar om water te drinken

Kinderen krijgen door zoete drankjes veel suikers binnen en dat terwijl er een veel makkelijker, goedkoper én gezonder alternatief is, namelijk water uit de kraan! Het Share H2O programma helpt kinderen om vaker water te drinken, door gebruik te maken van de kracht van het sociale netwerk.   Wil jij ook dat kinderen vaker water drinken? Of ben je benieuwd naar het programma? Klik en lees verder! 

Check it out!!

Mediawijsheid: hoe gaan we op een verantwoorde manier met media om?

Wat betekent het toenemende mediagebruik van jongeren voor hun welzijn? Welke positieve gevolgen kan dit mediagebruik hebben? En hoe gaan we de digitale kloof tegen? Het Movez Lab en Netwerk Mediawijsheid werken samen aan deze thema’s, op weg naar een mediawijs Nederland. Lees er hier meer over!

Check it out!!

Participatief onderzoek: Wat vinden jongeren belangrijk voor een gezond leven?

In het project ‘Influence!’ deed dr. Roel Lutkenhaus van het Movez Network en New Momentum, in samenwerking met Stichting Chance to influence en Stichting TalentzSkool, onderzoek naar hoe gezond jongeren hun leefomgeving vinden. Hiervoor trokken de jongeren veel creativiteit uit de kast en ontwikkelde zij een social media campagne voor een gezondere leefomgeving. Benieuwd naar het onderzoek en de creaties van de jongeren?

Check it out!!

Tieners in coronatijd: Het jaar van de 1,5m afstand

Hoe dachten tieners over corona en de coronamaatregelen tijdens de lockdowns? En veranderde dat tijdens het eerste jaar van de pandemie? Het Movez team onderzocht dit met 177 tieners uit de regio Rotterdam, en vroeg de tieners om hun ideeën en gedachten over corona te delen. Bekijk onze infographic met de resultaten!

Check it out!!

TIPS: Wat kan je doen om online kwetsend gedrag tegen te gaan?

Online shaming, canceling, intimidatie, discriminatie, pesten of haat… Wat kun je daar tegen doen? Lees hier onze tips en bekijk de videos van het 'Act or React' project.

Check it out!!

Studenten helpen organisaties met het oplossen van maatschappelijke vraagstukken

Tijdens onze minor 'Positive behavioural change in the digital age' gaan studenten van de Erasmus Universiteit Rotterdam aan de slag met maatschappelijke vraagstukken van organisaties. Misschien kunnen de studenten ook wat betekenen voor jouw organisatie.

Check it out!!

Onze inzichten: hoe motiveer je invloedrijke jongeren om gewenst gedrag te promoten bij hun medeleerlingen?

Crystal Smit onderzocht met haar sociale netwerkinterventie Share H2O hoe je peer influencers intrinsiek kan motiveren gewenst gedrag te promoten.

Check it out!!

FACTS: Wat is de mening van jongeren over de coronatijd?

Herinner jij je de coronatijd nog? We hebben allemaal de lockdowns meegemaakt en dat heeft veel invloed gehad op onze sociale levens. Nu meer dan een jaar na de laatste lockdown is het tijd om hier op terug te kijken.

Check it out!!

Studeren met impact: Wordt jij een changemaker tijdens onze minor 'Positive Behavioural Change in the Digital Age'?

Wil je tijdens je studie werken aan een maatschappelijk probleem voor een organisatie? Lees meer over onze minor 'positieve gedragsverandering in het digitale tijdperk'.

Check it out!!

Jongeren als medeonderzoekers: Wat vinden jongeren belangrijk voor een gezond leven?

In het project ‘Influence!’ deed dr. Roel Lutkenhaus van Momentum, onderzoek naar hoe gezond jullie leeftijdsgenoten hun leefomgeving vinden. Hiervoor trokken zij veel creativiteit uit de kast en ontwikkelde zij een social media campagne voor een gezondere leefomgeving. Benieuwd naar het onderzoek en de creaties?

Check it out!!

Onderzoeker in de klas

Wat doet een onderzoeker precies? En hoe lang moet je daarvoor studeren? Deze en andere vragen beantwoorden wij tijdens ons 'onderzoeker in de Klas' programma. Lees er hier meer over!

Check it out!!

Ouderlijke toestemming voor onderzoek: Wat is de kijk van ouders hierop?

Bij het Movez Lab doen we vooral onderzoek naar jongeren. Hiervoor vragen we de toestemming van hun ouders, maar op welke manier vinden ouders dat prettig?

Check it out!!

Participatief onderzoek: Wat vinden jongeren belangrijk voor een gezond leven?

In het project ‘Influence!’ deed dr. Roel Lutkenhaus van Momentum, in samenwerking met Stichting Chance to influence en Stichting TalentzSkool, onderzoek naar hoe gezond jongeren hun leefomgeving vinden. Hiervoor trokken de jongeren veel creativiteit uit de kast en ontwikkelde zij een social media campagne voor een gezondere leefomgeving. Benieuwd naar het onderzoek en de creaties van de jongeren?

Check it out!!

Een gezonde leefstijl: hoe bereik je jongeren met gezondheidscampagnes?

Het is belangrijk om jongeren te stimuleren om een gezonde leefstijl aan te nemen omdat zij vatbaar zijn voor ongezonde gewoonten en gedragingen. Onderzoekers van het Movez Lab hebben daarom een nieuwe methode ontwikkeld om jongeren via hun sociale netwerk effectief te bereiken met gezondheidscampagnes.

Check it out!!

Ontwerpen met kinderen: Onze tips om kinderen te betrekken bij het ontwerp van een game

Onderzoekers van SocialMovez en kinderen van Welzijnsorganisatie SOL in Rotterdam werkten samen om een online chatspel te ontwikkelen, geïnspireerd op "Among Us." Ze wilden feedback en creatieve ideeën verzamelen door het spelconcept te bespreken, een prototype te testen en nieuwe elementen te ontwerpen. Belangrijke stappen waren onder andere het stellen van een duidelijk doel, het bieden van boeiende activiteiten, actief luisteren naar feedback en het documenteren van inzichten om het ontwerp te verfijnen. Het ontwikkelingsteam is nu bezig deze inzichten te integreren, met updates over de voortgang van het spel die zullen volgen. Blijf op de hoogte!

Check it out!!

Scarlett onderzoekt de digitale wereld van jongeren: Samen bouwen aan een veiligere online omgeving

Check it out!!