Vorige week zondag, 6 oktober, was het weekend van de wetenschap, en met twee workshops zorgde het Movez lab voor een leuke, interactieve dag voor jong en oud! Het was een geweldige dag, kinderen en ouders waren onwijs enthousiast en vol energie bezig.
Escape your screen
Een van de workshops was het ‘Escape your Screen’ spel, een plek waar kinderen uitgedaagd werden om oplossingen te bedenken voor hun online uitdagingen en met de hindernissen die ze tegenkomen om zich digitaal weerbaar te gedragen. Ook ontdekten ze hoe hun ouders/verzorgers ze kunnen helpen hierbij. Zo zorgen kinderen er zelf voor dat ze op een fijne manier de onlinewereld kunnen (blijven) ontdekken!
De kinderen moesten samenwerken om de hints te vinden en uiteindelijk te kunnen ontsnappen, wat super goed ging! Bovendien stelden ze elkaar vragen over hun onlinewereld door middel van peer interviews, wat ook leidde tot superleuke gesprekken
, vertelt Chiara de Jong. Samen met haar collega’s Kim Doornhein en Ying Chuck maakten ze er een geweldige dag van voor de ouders en kinderen. Ons team is altijd wel enthousiast, maar als we zo’n dag met kinderen werken en horen over de uitdagingen en vooral over de oplossingen voor die uitdagingen zijn we helemaal blij!
Achtergrond van het project
Met dit Healthy Sprint project willen we een toegankelijk instrument ontwikkelen voor betekenisvolle participatie en betrokkenheid van kinderen (9-12 jaar) bij interventieontwerp en -ontwikkeling, specifiek in de context van digitale weerbaarheid.
Het secundaire doel van het project is om inzichten te verzamelen in welke interventietechnieken, door de ogen van kinderen, effectief zijn in het stimuleren van hun digitale weerbaarheid. En om dit te bereiken maken we gebruik van de nieuw ontwikkelde (prototype) tool. Deze tool hebben we samen met kinderen gecoproduceerd en hun feedback verwerkt in het ‘Escape your screen’ spel
Na feedback gekregen te hebben van de ouders en kinderen, gaan we nu de tool finetunen en nog wat aanpassen zodat het geschikt is om specifiek voor Ying Chuck haar onderzoek te gebruiken. Verder hopen we een hybride versie ervan te kunnen maken, om het nog meer engaging te maken. Dit betekent dat we in de komende maanden gaan kijken of we een app kunnen laten ontwikkelen om een deel van de spelelementen te digitaliseren
, laat Kim Doornhein enthousiast weten.
A(I)mong Us: Doe mee aan een Imposter Game en ontdek wat AI (Artificial Intelligence) onthult over jou en je chats!
De tweede workshop die tijdens het weekend van de wetenschap was A(I)mong us. Een online chatspel waar kinderen samen de bedrieger moeten vangen en ontdekken wie er liegt! Om daarna de chats in te duiken en te zien welke geweldige dingen AI kan ontdekken over jou en de manier waarop je chat. Zowel ouders als kinderen waren welkom, om samen te spelen als team of solo!
We hebben veel positieve feedback gekregen (van ouders, kinderen en organisatoren) dat de kinderen het spel leuk vonden en dat ze de overgezette teksten ook leuk vonden. Meestal horen we dat de overgezette tekst makkelijker te begrijpen is (in plaats van een tekst in 'volwassene taal'), dus dit was goed om te horen
, vertelt Jonas Schlicht. Jonas stond niet alleen tijdens de sessies, samen met David Blok en Zhanna van Loenen maakten ze er een geweldige dag van voor de ouders en kinderen.
Achtergrond van het project
Vanuit het communicatiespel willen ze meer te weten komen over de communicatiestijl van kinderen (hun zogenaamde 'stylome'). Het concept van de “stylome” stelt dat elke persoon een unieke en onderscheidende communicatiestijl heeft, die een persoonlijke vingerafdruk is en een marker voor hun unieke persoonlijkheid. Deze vingerafdruk komt niet zozeer tot uiting in waar mensen over praten (inhoud), maar vooral in hoe mensen over dingen praten (communicatiestijl). Samen met de kinderen willen ze ontdekken of ChatGPT (AI) de communicatiestijl van hen kan leren en of het kan imiteren hoe zij praten.
Voor ons was dit de eerste keer dat we een groter aantal kinderen van verschillende leeftijdscategorieën het spel zagen spelen. Het was dus ook interessant voor ons om te zien hoe betrokken de kinderen waren bij het ‘vinden van de bedrieger’. Het was leuk om te zien dat de reacties overwegend positief waren. Maar in ons aankomende onderzoek (een grote gedragsveranderingsinterventie) moeten we nu natuurlijk testen of de interventies ook effectiever zijn in het veranderen van voedingsgedrag. Dus dat valt nog te bezien
, laat Jonas weten.
Hou onze website in de gaten voor updates over ‘Escape your screen’ en ‘A(I)mong Us: Doe mee aan een Imposter Game en ontdek wat AI onthult over jou en je chats!'