Kinderen en hun online wereld: Activiteiten, kansen en uitdagingen

Hoe ziet de online wereld van kinderen eruit? En wat zijn de kansen en uitdagingen van hun online wereld? Om deze vragen te beantwoorden hebben Movez Network promovenda Ying Chuck en haar team met bijna 130 kinderen gewerkt om hun online wereld te verkennen. 

Wat wilden we leren van dit onderzoek?
Met dit onderzoek wilden we meer te weten komen over de online wereld van kinderen tussen de 8 en 12 jaar. We wilden meer te weten komen over wat ze doen op hun digitale media en met welke online kansen en uitdagingen ze te maken hebben. 

Waarom wilden we dit weten?
Kinderen van nu groeien op met digitale media als een groot onderdeel van hun leven. Hoewel digitale media veel voordelen bieden, zijn er ook uitdagingen. Als kinderen willen groeien in de huidige digitale mediamaatschappij, moeten ze met deze uitdagingen kunnen omgaan en de voordelen ervan kunnen benutten. Onderzoek toont aan dat niet alle kinderen dit goed kunnen. Om de kinderen die het moeilijk hebben te ondersteunen, moeten we beter begrijpen wat kinderen online doen en met welke uitdagingen en kansen ze worden geconfronteerd.

Hoe hebben we dit geleerd?
Samen met bijna 130 kinderen in de leeftijd van 8 tot 12 jaar hebben we activiteiten gedaan en discussies gevoerd over hun online wereld. Tijdens deze activiteiten en discussies werkten de kinderen in kleine groepjes om hun online ervaringen te verkennen en te beschrijven. Ze maakten mindmaps om te laten zien welke online platforms ze gebruiken en wat ze daarop doen. Ze vertelden ook over hun online mogelijkheden en uitdagingen en hoe belangrijk deze uitdagingen voor hen zijn.

Wat hebben we geleerd van dit onderzoek?
We hebben geleerd dat kinderen erg actief zijn op verschillende online platforms en verschillende online kansen en uitdagingen ervaren. 

Wat doen kinderen online?
Kinderen vertelden dat ze verschillende online activiteiten ondernemen, alleen of met anderen, zoals familie en vrienden. Sommige van deze activiteiten zijn meer passief, zoals films kijken op Netflix, inspiratie zoeken op Pinterest, locaties van hun vrienden checken op Snapchat en Robux (virtueel geld) uitgeven op Roblox. Andere activiteiten zijn actiever, zoals Roblox-games spelen, YouTube-filmpjes maken, Engels leren op Duolingo, berichten versturen en ontvangen op WhatsApp, Instagram-posts liken en andere spelers plagen in Fortnite. Met zoveel online platforms en activiteiten managen kinderen ook hun online activiteiten door bijvoorbeeld apps te downloaden, WhatsApp-groepschats aan te maken en YouTube-accounts aan te maken. 


Met welke online mogelijkheden krijgen kinderen te maken?
Kinderen ervaren verschillende kansen in hun online wereld. Het biedt kansen voor hun persoonlijke groei door het aanbieden van kennis en vaardigheden, inspiratie, een gevoel van succes en populariteit, de mogelijkheid om keuzes te maken en materiële beloningen te ontvangen. Het biedt ook plezier door entertainment te bieden en de mogelijkheid om andermans ongeluk te zien. We ontdekten dat de online wereld van kinderen hen hielp om hun stemming en mentale toestand onder controle te houden door kansen te bieden om tijd door te brengen, te ontspannen en zichzelf af te leiden van gevoelens en gedachten. Ze krijgen ook kansen op sociaal contact via hun online wereld omdat het hen helpt te communiceren en contact te maken met anderen. Tot slot maakt de online wereld dagelijkse activiteiten gemakkelijker, door bijvoorbeeld gemakkelijke toegang tot inhoud en praktische voordelen.

Met welke online uitdagingen worden kinderen geconfronteerd?
Kinderen hebben zelf met veel uitdagingen te maken gehad of zijn zich ervan bewust. Veel daarvan zijn ook voor volwassenen een bron van zorg. Ze worden geconfronteerd met uitdagingen die te maken hebben met online veiligheid en privacy, zoals hacken, privacyschendingen (waarbij persoonlijke gegevens zonder toestemming worden verzameld of gedeeld), oplichting en phishing, chantage en virussen. Hun online wereld stelt hen ook voor uitdagingen met betrekking tot sociale interacties zoals roofzuchtige online interacties (bijv. catfishing, stalken en tippelen), digitale vijandigheid (bijv. cyberpesten, online worden uitgescholden, beschimpt, beledigd of gespamd) en contact met vreemden. Kinderen bespraken ook de gevolgen van verslaving aan games, smartphones, sociale media en messaging, en video-on-demand. Ze noemden ook uitdagingen in verband met online content zoals onaangename content (bijv. enge content) en verkeerde en desinformatie (bijv. deep fakes). Verschillende uitdagingen met betrekking tot lichamelijke gezondheid werden ook gedeeld, zoals dat het slecht is voor je ogen en dat je hoofdpijn krijgt. 

Naast deze online uitdagingen waar volwassenen zich ook zorgen over maken, beschreven kinderen situaties waarin ze werden verhinderd om een positieve online ervaring te hebben. Dit waren onder andere verstoringen (bijv. advertenties of technologische storingen), niet-reageren (bijv. vrienden die de telefoon niet opnamen), miscommunicatie (bijv, moeite om iemands emoties te begrijpen via tekst), verzadiging en overbelasting door content (zich overweldigd voelen door te veel opties of zonder nieuwe content komen te zitten), uitgaven (als ze geld moesten uitgeven), beperkingen opgelegd door ouders en platforms (bijv. schermtijd en leeftijdsgrenzen), en mislukking en uitdagingen (als ze niet konden winnen of problemen ondervonden, vaak in het spel).

Het belang van de sociale omgeving
De online ervaringen van kinderen zijn nauw verbonden met de mensen om hen heen. Ze vinden het vaak leuk om online dingen te doen met vrienden, waardoor hun tijd online een sociale activiteit wordt. Zelfs als kinderen zelf niet met bepaalde online uitdagingen te maken hebben gehad, zijn ze er wel van op de hoogte - waarschijnlijk omdat ze verhalen van anderen hebben gehoord. De online wereld biedt kinderen kansen om in contact te komen met anderen, maar sommige uitdagingen, zoals online pesten, komen ook voort uit die sociale connecties.

Wat gaan we doen met wat we hebben geleerd?
De gedetailleerde inzichten uit dit onderzoek benadrukken het brede scala aan online activiteiten, kansen en uitdagingen die kinderen ervaren of kennen. Daarom is het belangrijk om kinderen bij het onderzoek te betrekken als experts op het gebied van hun eigen online ervaringen. Met deze aanpak kunnen onderzoek en beleid beter inspelen op de echte uitdagingen waarmee zij worden geconfronteerd. Om de online wereld van kinderen volledig te begrijpen, moeten we ook rekening houden met hun sociale omgeving. Mensen in hun omgeving - zoals verzorgers, broers en zussen en vrienden - spelen een grote rol bij het vormgeven van hun online ervaringen. Toekomstig onderzoek en beleid moeten hier dus rekening mee houden bij het creëren van effectieve strategieën om de digitale weerbaarheid van kinderen op te bouwen.

Meer weten? Houd onze website in de gaten of volg ons op LinkedIn voor de volledige paper! Kunt u niet wachten? Lees de pre-print hieronder! 

 

Pre-print: Preadolescents and Their Online World: Activities, Opportunities, and Challenges